Vragen over uw Jura koffiemachine?

Hieronder vindt u een lijst met veel gestelde algemene vragen met daarbij algemene antwoorden. Wellicht vindt u hier het antwoord dat u zoekt. Mocht u toch meer informatie willen of een specifiekere vraag hebben dan kunt u altijd even contact opnemen.

1. Wat is een geautoriseerde Premium Jura Partner?

KoffieTopia mag zich Geautoriseerd  Premium Jura Partner noemen. Zo bent u altijd verzekerd van een eerlijk, deskundig advies en perfecte service. U bent van harte welkom voor een uitgebreide demonstratie. Wij hebben altijd machines aanstaan. In Zuid-Nederland zijn wij een van de weinigen die door Jura Zwitserland  zijn geautoriseerd als premium partner.

Voor alle reparaties en onderhoudsbeurten volgen wij de door Jura vastgestelde procedures en protocollen. We zijn daarmee verplicht het hoogwaardige serviceniveau dat Jura stelt te volgen. Uw machine wordt daardoor altijd op de juiste en deskundige wijze behandeld en vervoerd.

2. Problemen of storingen?

Als je Jura niet naar wens functioneert, neem dan contact op met onze Koffietopia winkel in Veghel.
Vaak zijn problemen zijn eenvoudig op te lossen door ons. 

3. Wanneer moet mijn volautomaat een servicebeurt krijgen?

In de regel zeggen we: als de machine normaal functioneert, hoeft de machine geen onderhoudsbeurt te hebben. Als er een klacht optreedt kunt u het beste contact met ons opnemen. In overleg wordt dan bekeken of een servicebeurt noodzakelijk is. Gemiddeld genomen krijgt een machine eens per 2-3 jaar een onderhoudsbeurt.

4. Welke koffiebonen zijn het best voor mijn machine?

Er is koffie in vele kwaliteiten. De kwaliteit van koffie wordt onder andere bepaald door het koffieras, door de plukmethode en door de zorg waarmee de koffiebonen worden verscheept, gebrand en voor u verpakt. Wij adviseren zoveel mogelijk arabica van een hoge kwaliteit te gebruiken of een goede melange met ten hoogste 25% robusta, (espressobranding). Goedkopere koffiie bevat veelal te veel robusta en is vaak te snel en op een te hoge temperatuur gebrand waardoor de boon niet door en door gaar (geroosterd) is en dus te taai zal zijn.

Gebruik bonen van een goede kwaliteit en branding.

Hiervoor is een aantal redenen te noemen:

  • Er zijn twee hoofdsoorten koffie: de coffea arabica en de coffea robusta. De robusta is harder dan de arabica en zal uw maalschijven sneller doen verslijten.
  • In goedkopere melanges is de kans op steentjes groter. Deze worden normaliter uit de koffie gefilterd door een goede koffiebrander. Met goede zorg en vakmanschap zal de brander de koffie vrij houden van steentjes.
  • Donker gebrande koffiebonen zijn knapperiger dan lichtgebrande. Lichtgebrande bonen zijn wat taaier en harder, waardoor de maalmolen met lichte bonen meer moeite heeft dan met donkere bonen.
  • Bovendien steunt u koffieboeren en -plukkers als u arabica koffie koopt. Deze koffie komt van kleinere plantages waar de werk- en leefomstandigheden voor de werknemers beter zijn.

5. Hoe vaak moet ik mijn machine ontkalken?

Hoe meer kalk er in het water zit, hoe vaker u moet ontkalken. Volautomatische espressomachines zijn vaak zo in te stellen dat deze u helpen herinneren wanneer u moet ontkalken. Raadpleeg hiervoor uw handleiding. Halfautomaten geven geen melding.
De hardheid van het water dat uit de kraan komt kan variëren van stad tot stad en van wijk tot wijk. Wilt u exact weten hoe hard het water is dat bij u uit de kraan komt dan kunt u dat het beste bij waterleidingbedrijf navragen. Raadpleeg uw handleiding voor meer informatie.
In het algemeen kan worden gesteld dat kalk de grootste veroorzaker is van defecten bij espressoapparatuur.

6. Welk ontkalkingsmiddel kan ik gebruiken?

Ongeveer iedere fabrikant van espressoapparatuur adviseert een ander ontkalkingsmiddel. Doorgaans volgen wij de adviezen van deze fabrikanten of een goede vervanger. Zij weten meestal het best wat goed is voor hun machines. Gebruik nooit azijn voor uw espressoapparaat! Azijn bevat namelijk geen remmers. Speciale ontkalkingsmiddelen voor espressoapparatuur bevatten wel remmers waardoor deze de coating aan de binnenzijde van verwarmingselementen niet aantasten.

7. Hoe maak ik mijn espressoapparaat schoon?

Bij het schoonhouden van espressoapparaat komt meer kijken dan mensen in eerste instantie vaak denken. Afhankelijk van het type apparaat zijn er verschillende dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse handelingen. Op de onderhoudspagina kunt u daar meer over lezen. Leest u in ieder geval ook uw handleiding.

8. Ik gebruik gefilterd water. Hoeft mijn machine dan nooit meer te worden ontkalkt?

Ook als u gefilterd water gebruikt, adviseren wij minimaal eenmaal per jaar uw espressoapparaat te ontkalken. Gefilterd water is doorgaans namelijk niet kalkvrij maar kalkarm. Er zal altijd kalk in het water zitten, ook na het filteren.

9. Wat is beter: Claris filters gebruiken of ontkalken?

Voor Jura machines zijn er de zogeheten Claris filters verkrijgbaar. Deze zijn eenvoudig in de waterbak van de machine te installeren en filteren het water voordat het de machine ingaat. Mits regelmatig vervangen zijn deze filters een gemakkelijke manier om uw apparaat tegen kalk te beschermen. Een garantie dat uw apparaat niet verkalkt is het gebruik van gefilterd water echter niet. Bovendien is het soms voordeliger om af en toe een nieuw verwarmingselement te laten plaatsen dan filters te gebruiken. De keuze voor filters hangt af van de hardheid van het water dat bij u uit de kraan stroomt. Jura Nederland adviseert Claris filters bij een hardheid boven de 10° Duitse hardheid.

10. Wat kost het gehele onderhoud van mijn volautomatische koffiemachine?

Het exacte bedrag dat u aan onderhoud van uw espressomachine na aanschaf kwijt zult zijn valt niet te voorspellen. Wij adviseren echter iedereen rekening te houden met € 0.04 per kopje koffie. In nagenoeg alle gevallen is dit bedrag voldoende voor het volledige onderhoud.

De prijs van een onderhoudsbeurt van een Jura Impressa automaat wordt bepaald door het aantal handelingen dat de machine heeft gedaan sinds de vorige onderhoudsbeurt (of sinds de aanschaf) van uw machine. Op basis van het aantal handelingen valt uw Jura in een bepaalde servicecategorie. Kijk voor meer informatie in het overzicht van de pakketprijzen.

11. Moet ik de originele doos van mijn espressomachine bewaren?

Voor Jura machines is dit niet meer nodig. Voor andere machines raden wij u aan de originele doos voor transport te bewaren.

12. Ik heb mijn Jura machine elders gekocht. Kan ik mijn machine toch bij KoffieTopia aanbieden?

Ja. U kunt altijd uw machine bij ons aanbieden.
Voor machines die niet bij ons gekocht zijn zullen wij wel enige handlingkosten in rekening brengen.

13. Welke defecten vallen onder garantie?

De garantievoorwaarden en garantietermijnen verschillen van merk tot merk. Een eenduidig antwoord op deze vraag is dus niet te geven. In algemene zin kan wel gesteld worden dat fabricagefouten wel onder garantie vallen. Defecten door verkalking, steentjes in de maalmolen en natuurlijke slijtage vallen niet onder garantie. Leest u voor exacte details de voorwaarden bij uw machine door.

14. Mijn espressoapparaat doet het niet. Wat moet ik doen?

Wanneer u een volautomaat heeft en u ziet in het display een melding die u niet kent of nog nooit heeft gezien, raadpleegt u dan eerst uw handleiding.

Wanneer het apparaat niet meer doet wat het normaal doet en u komt er met uw handleiding niet uit, belt of mailt u eerst even. Vaak kunnen wij u telefonisch of via email al helpen. Dit kan voorkomen dat u uw machine onnodig laat onderzoeken of repareren. Mochten we er dan nog niet uitkomen, dan kunt u uw machine naar de winkel brengen.

Als uw machine binnen de garantietermijn valt en u wilt aanspraak maken op garantie, neemt u dan uw garantiebewijs of aankoopbewijs mee naar de winkel als u uw machine komt brengen. Zonder garantiebewijs kunnen wij geen reparaties uitvoeren onder garantie.

© 2021 - 2024 Koffietopia | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel