Wat houden koffie certificeringen nu eigenlijk in?

Utz gaat over professionele koffieboeren, traceerbaarheid en vertrouwen

Veranderingen in het verbouwen van koffie

Koffieboeren en coöperaties gebruiken de UTZ certificering om aan te tonen dat zij hun koffie professioneel verbouwen en daarbij dus zorgen voor de mensen die er werken en het milieu.

Deelname aan UTZ CERTIFIED biedt koffieboeren de kans hun kennis over goede landbouwtechnieken en de wereldmarkt voor koffie te vergroten. Certificering geeft hen ook een betere onderhandelingspositie in de wereldwijde koffiemarkt omdat koffiebranders en koffiemerken specifiek op zoek zijn naar gecertificeerde koffie.

De link tussen boeren en merken

Wanneer koffiebranders en koffiemerken UTZ CERTIFIED gecertificeerde koffie gebruiken, weten ze precies waar die koffie vandaan komt omdat UTZ CERTIFIED traceerbaarheid van de boer tot de brander garandeert. Koffiemerken kunnen hierdoor aantonen dat de koffie die ze gebruiken, is verbouwd volgens de UTZ CERTIFIED standaard voor duurzaamheid.

Wat betekent dit voor jou?

Wanneer je het UTZ CERTIFIED keurmerk op uw pak koffie ziet staan, weet je zeker dat deze koffie verantwoord verbouwd is. Je kunt dus met een gerust hart blijven genieten van uw vertrouwde koffie met de vertrouwde kwaliteit. Daarnaast weet je dat het merk haar verantwoordelijkheid neemt ten aanzien van een verantwoorde manier van koffie verbouwen.

Wat is Fairtrade koffie?

Fair trade koffie is koffie die wordt geproduceerd en rechtstreeks verkocht aan de consument, zonder het gebruik van verschillende lagen van organisaties tussen de producent en de consument. De belangrijkste focus van een fair trade koffie regeling is ervoor te zorgen dat de producenten, die vaak de functie met een kleine productie-capaciteit, wordt een billijke prijs voor de koffie die zij produceren. Vaak zijn de boeren die zich bezighouden met een fair trade-regeling organiseren in coöperaties die in staat zijn de behandeling van de taken van de distributie en marketing.

Een van de belangrijkste attracties van fair trade-koffie voor de aankoop van het publiek is de kennis die de producenten ontvangen voldoende rendement op hun productie op een fatsoenlijk leven, zijn gebaseerd op de lokale economie. Voor personen die bezorgd zijn over de lage lonen in verband met sweatshops en andere vormen van georganiseerde arbeid in diverse landen over de hele wereld kiezen voor fair trade-koffie kopen alleen zinvol. De praktijk van het kopen van alleen fair trade-producten is een manier om de consument dollar om ervoor te zorgen dat de kleine landbouwers die de koffiebonen meer van de werkelijke aankoopprijs.

Tegelijkertijd is de lokale coöperaties die helpen de markt te verdelen en de koffie ook de neiging om een deel van het rendement te gebruiken om te investeren in de lokale gemeenschap. Dit komt de boeren op verschillende manieren. Twee van de belangrijkste voordelen zijn bevoegde medische aandacht en faciliteiten, en het gebouw van het onderwijs faciliteiten die helpen bij kinderen en volwassenen om ervoor te zorgen gegronde redenen hebben om toegang tot educatieve mogelijkheden binnen hun eigen gemeenschap.

Milieubewuste mensen zijn vaak aangetrokken tot fair trade koffie, als de kleine boeren in de meeste van de coöperaties organisch materiaal te gebruiken om de bodem te voeden en beschermen de koffie planten als de bonen te ontwikkelen. Het ontbreken van agressieve chemicaliën uit het groeiende proces wordt opgeëist door sommigen om een superieure smaak te produceren, en ook de neiging te worden beschouwd als vriendelijker voor het milieu in het algemeen.

Fair Trade-producten zijn over het algemeen gemalen koffie, hoewel het steeds populair is geworden om fair trade koffiebonen te kopen. In de Verenigde Staten, vele kleine kruideniers, lokaal eigendom coffeeshops, en zelfs sommige geloofsgemeenschappen maken het mogelijk om handel koffie te kopen. Vaak wordt dit gezien als deel van hun inzet voor het milieu te beschermen, ondersteuning van eerlijke handel voor de kleine telers, en in het algemeen stimuleren de distributie van koffie-producten die worden geproduceerd zonder het gebruik van chemische meststoffen en pesticiden.

Bron: Dulu

kikker.jpgRainforest Alliance is een milieuorganisatie uit de Verenigde Staten. Deze heeft als doel om ecosystemen en de mensen en dieren die daarvan afhankelijk zijn te beschermen. Chiquita werkt al sinds 1992 met Rainforest Alliance samen en is in 2005 zelfs door hen gecertificeerd. Dat is te zien aan de groene kikker naast de bekende blauwe sticker op de Chiquita-bananen.  Door deze Rainforest Alliance-certificering garandeert Chiquita dat haar bananen duurzaam zijn geproduceerd op gecertificeerde plantages. Het keurmerk komt ook voor op koffie en thee.

Controle
Controles vinden plaats op boerderijen of plantages. De controle geschiedt door onafhankelijke en geaccrediteerde organisaties, daarom is het logo van Rainforest Alliance betrouwbaar.

Minimumvereisten
Om het Rainforest Alliance-logo te mogen dragen, moeten boeren voldoen aan tweehonderd strenge eisen. Deze eisen zijn zeer divers. Zo zijn er eisen op het gebied van natuurbehoud, waterbehoud en bosbeheer. Bovendien moeten werknemers op de plantages minstens het minimumloon en goede secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen, waaronder een veilige leefomgeving. Een belangrijk verschil met het Max Havelaar-keurmerk is dat bij Rainforest Alliance geen prijsgaranties worden gegeven aan boeren.

Wat zijn biologische producten?

  • Biologische landbouw- en veeteeltproducten, ook wel ecologisch of organisch genoemd, zijn geteeld zonder het gebruik van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen, groeihormonen en overmatig medicijngebruik.
  • In het biologische eindproduct zijn geen chemische conserveringsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen verwerkt.
  • Biologische producten worden niet genetisch gemanipuleerd.

Betere werkomstandigheden voor boeren, hun gezinnen en hun directe omgeving. Tijdens het werk op het veld wordt er niet gespoten met giftige stoffen, die dan door de landarbeiders worden ingeademd. Bovendien komen de plukkers tijdens de oogst niet in aanraking met gifstoffen op hun huid.

Wat is het belang van biologische producten?

  • Betere leefomstandigheden voor de dieren.
  • Sparen van het milieu en het behoud van de biodiversiteit van de gewassen.
  • Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat biologisch gezonder is dan niet biologisch.
  • Het productieproces van biologische producten is arbeidsintensiever en daardoor zijn de prijzen hoger. Maar tegenover luxe delicatessen en dure kant-en- klaar maaltijden, die veelvuldig afzet vinden, vallen de prijzen van biologische producten in het niet. Bovendien zullen de prijzen kunnen dalen als er meer vraag naar komt.
  • Doordat de biologische landbouwmethoden arbeidsintensiever zijn, wordt er meer werkgelegenheid gecreëerd.

Skal Biocontrole zet zich als toezichthouder in voor aantoonbare betrouwbaarheid van biologische producten in Nederland.

Biologisch is een wettelijk beschermde term. Een landbouwproduct of voedingsmiddel mag alleen biologisch heten als het productieproces aan wettelijke voorschriften voldoet. De Europese overheid bepaalt de regels, de ruim 3600 gecertificeerde bio-ondernemers leven deze na en wij controleren hierop. Zo kan de consument er van op aan dat een biologisch product ook écht biologisch is. We houden toezicht op de hele biologische keten,  in opdracht van het Ministerie van EZ.

EU Organic Logo Colour rgbMet de afgifte van dit keurmerk maken we de betrouwbaarheid van biologische producten zichtbaar voor afnemer en consument. Zo draagt Skal bij aan de aantoonbare betrouwbaarheid van de biologische sector.

Cup of Excellence

De Cup of Excellence is een strikte competitie die de allerbeste koffie selecteert die in een bepaald land in het betreffende jaar geteeld is. Deze winnende koffies worden gekozen door een selecte groep van nationale en internationale cuppers (proevers) zei cuppen op tenminste vijf verschillende momenten tijdens het wedstrijd proces. De uiteindelijke winnaars worden bekroond met de prestigieuze Cup of Excellence® en verkocht aan de hoogste bieder tijdens een internetveiling.

Alliance for coffee excellence

© 2021 - 2024 Koffietopia | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel